|
Har du någon som bor rätt nära så är det ju inga större problem med att vattna varannan dag. Lite slokörat kanske det blir om det blir strålande sol och varmt, dock.
En fiberduk kan hjälpa mot avdunstningen men det kan å andra sidan bli rätt varmt under. Dessutom syns det utifrån och skyltar med frånvaro.
Att täcka jorden med gräsklipp (ryck ifrån den allmänna planteringen här och där!) eller annan täckning (bark, kottar, stenar...) hjälper till att det inte dunstar lika fort.
Det finns en hel del enkla bevattningssystem, t ex finns det på Jula en droppvattnare man sätter på PET-flaskor och som bara kostar några tior. I mataffären finns det snören som matar på vatten också, funkar rätt bra.
Om du införskaffar något bevattningssystem - oavsett sort - så reommenderar jag dig att några veckor innan du åker sätta igång dessa så att du ser att det fungerar. Trist annars att komma hem och allt är torkat medan du trott att allt funkat bra eftersom du investerat i ett bevattningssystem. Skaffar du snörvarianten så tänk på att byta ut dem emellanåt för de förmultnar/ruttnar efter ett tag (i alla fall hos mig men det kan ju vara vårt hårda vatten som spökar också) och då funkar det ju inte.
--------------------
* ~~~ * Besök gärna min blogg bladsomblad.blogspot.com * ~~~ *
|