Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Ska köpa växthus, Vilket växthus ska jag köpa
          stofffe
          Inlägg 16-04-2012, 11:42
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 16
          Medlem nr: 75 842

Hej jag har bestämt mig för att köpa ett växthus, har hittat ett på skånska byggvaror som jag tycker verkar bra odla 114 heter det, är det någon som har det och isåfall vad tycker ni om det?
          Nån som har nått annat förslag på växthus i samma prisklass
          Räcker det att sätta växthuset på 6 plintar eller måste man gjuta en sockel?

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          malo
          Inlägg 20-04-2012, 08:27
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 38
          Medlem nr: 22 286

Hej!

Jag letade också för några år sedan. Jag hade bestämt mig för plast eftersom jag tycker att det är helt ok att inte se ut i trädgården när jag sitter därinne i växthuset och myser. Mitt ligger i inte helt (men nästan) insynsskyddat. Eftersom det bara är nästan insynsskyddat så ville jag inte att folks om gick förbi utanför skulle se mig där inne sippade på ett glas rödtjut isäller för att plantera fröer.

Jag var och tittade på ett Odla 114 som en bekant har och så tittade jag på nätet på andra växthus, bla andra Hobbyväxthus.

Mitt val blev det här från Hobbydrivhus:

http://www.hobbydrivhus.se/index.php?doc=p...amp;category=10

12,5 kvm och grönlackat. Jag hade inte sett det "på riktigt" men jag kikade på ritningarna som låg på nätet och jag fick en känsla för att det var lite mer rejält än Odla. Nu när jag kan jämföra på "på riktigt" så känns det som jag valde rätt. Jag upplever att tätningslisterna som är till odla inte sitter alls lika bra som på Hobbydrivhus, och att mitt set grövre ut i stommen och mer rejält ut.

Men bara för att det ser mer rejält ut behöver ju inte betyda att det är mer hållbart. Det har ju varit mycket snö i två vintrar som jag haft det men jag har varit noga med att sopa taket.

Jag hade tänkt att ha plattor i hela växthuset från början, men när vi började gräva vad backen full i jättestenar eller berg. Vi fick i allafall ner 6 betongplintar och sedan byggde vi en "altan" och gjorde en liten sockel och ställde växthuset på. Från början hade jag ju valt med dubbeldörr för att kunna få in en skottkärrra, men nu helt plötsligt fick vi istället bygga ett litet trappsteg.

Det blev i allafall bra för växthuset kom upp en bit på höjden och gjorde trädgården lite mer insynsskyddad från det lilla promenadstrtåk som går utanför vår tomt, och skottkärran kan jag ju ställa utanför!

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 01-08-2025, 02:58

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon