CITAT (Myosotis @ 21-04-2012, 09:08)

Jo det går, de har klarat sig i alla tider utan att människan har lagt sig i. Men om du vill mata bofink passar det bra med solrosfrön.
Men är det inte så att människan faktiskt förvärrat situationen för fåglarna genom att förändra landskapet. Varför har annars vissa fågelarter mer eller mindre försvunnit. Jag tror att det är för enkelt att säga att fåglarna har klarat sig i alla tider utan att människan lagt sig i. Om man ska mata eller inte beror på vem man frågar men t.ex. Naturskyddsföreningen uppmanar till matning och så även Wildlifegarden och Naturhistoriska Riksmuséet. Att mata fåglarna med solrosfrö, hampafrön, nötter, talgbollar, russin, hackad ost, äpplen, kokosnöt mm. kan då inte jag se som något fel. För vissa småfåglar kan det vara livsuppehållande under vintern. Sen är det bara en bonus att man genom matningen har möjlighet att på nära håll kunna studera fåglarna i sin trädgård. Jag har väldigt svårt att tro att det på något sätt skulle vara fel att mata fåglarna även vår och höst. Åtgången på fågelmat minskar när de finner mat i naturen för fåglarna är inte dumma.