|
Såg inte det du skrev emellan här för jag fick lgöra lite avbrott i mitt skrivande. En observation bara, ta gråsparven, visserligen finns det massor av såna men den är numera inte alls lika frekvent vid matbordet som pilfinken är iallafall min observation. Vad vet vi om hur många talgoxar och andra som dukar under på vintern? Kungsfågeln är ju en utpräglad insektsätare och lever ju i såna biotoper att den kan klara sig så inte konstigt att den inte besöker fågelborden.
Visst man räddar inte de värst drabbade flyttfåglarna genom att mata stannfåglar på vintern men vad är det som säger att man därför inte ska mata fåglarna. Jag har t.o.m matat fasanerna med havrekross och dom städar bra under matbordet. Många säger ju att dom minskat väldigt i antal men hos mig fanns det massor. Hackspettar gillade också att bli matade. Vad menar du skulle vara nackdelarna? Jag vet ju att du är oerhört kunnig om fåglar så det är intressant att höra dina synpunkter. Hur man räddar de värst drabbade flyttfåglarna ser jag som en annan problematik.
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|