CITAT (Huggorm @ 21-04-2012, 13:16)

En del svaga och sjuka individer skall stryka med under vintern, för att stärka arten. Även om de klarar sig blir de utkonkurrerade av de andra i kampen om revir, så de får ändå inga bra fågelliv
Det är ett argument. Svagare individer får svagare avkomma som de inte klarar av att föda upp lika bra. Många säger sig vilja minska lidandet för djuren genom att mata. Jag har ingen aning om hur man ska räkna ut i lidande hur det blir om man matar eller inte matar. Kanske är det några svaga individer som klarar vintern tack vare din matning, de slipper svälta ihjäl men då kanske deras ungar dör nästa sommar. Vilket är bättre? Vem bestämmer vad som är det rätta?
Ensidig kost har jag redan nämt, om mesar äter enbart solrosfrön får de sämre kondition (och även deras ungar får sämre förutsättningar).
Sjukdomar sprids lättare vid matningar eftersom fåglarna är koncentrerade på ett onaturligt sätt. Många tror tyvärr fortfarande på den gamla sagan att man inte skulle få sluta mata när man väl har börjat, så de fortsätter fast fåglarna dör av salmonella. Min granne gjorde så för ett antal år sen. Jag sa till henne att det sitter en sjuk domherre i din häck, du kanske bör sluta mata ett tag så du inte får en salmonellaepidemi. Hon bara skrattade ut mig och fortsatte mata, som vanligt med hänvisning till skumma självutnämnda tv-experter. Domherrarna dog. Men det var inte domherrarnas liv som var det viktiga utan känslan av att ha gjort någonting bra.
Gråsparven minskar. Den följde efter människan pga hästarna som fanns förr, i hästspillningen fanns det gott om osmälta frön. När hästarna försvann från gatorna anpassade de sig och har klarat sig bra, men nu händer det något. Man la inte ens märke till det i början för att de var så vanliga att ingen tittade på dem. Gråsparvar är fröätare men precis som de flesta andra finkfåglar matar de sina ungar med insekter. Ungar som föds upp på bröd och annan skräpmat får proteinbrist och kan få sämre utvecklat skelett t.ex. har jag för mig, det finns en bra länk men jag hittar den inte nu, återkommer om jag hittar den. Så även om du skulle hälla ut obegränsat med spannmål på gatorna skulle det fortfarande finnas kvar en brist på lämpliga insekter vid rätt tidpunkt. Om alla trädgårdar och parker tilläts att vara lite ostädade skulle det hjälpa många fåglar mer. Inget gift, inhemska växter, ogräs.
Visst är kungsfågeln en insektsätare, det jag menade med att ta upp den var att även mesar hittar och äter sånt på vintern
plus att de äter annat och har lättare för att hitta nya födokällor pga sin nyfikenhet och intelligens. Det är just såna fåglar som klarar sig bäst, kråkfåglar är ett annat exempel.
Fasanen har jag inga synpunkter på, den är inte inhemsk och borde inte finnas alls, men den har faktiskt hittat en nisch där den inte konkurrerar ut några inhemska arter så den stör mig inte. För att fasanpopulationen ska vara stabil måste man mata och släppa ut, det är egentligen en jaktfråga som jag inte bryr mig så mycket om.