CITAT (Huggorm @ 21-04-2012, 15:20)

Om man vill göra något för fåglarna, men inte har möjlighet att göra något stort så är det alltid bra att sätta upp en holk. Eftersom det är stor brist på ihåliga boträd på grund av människans härjningar så påverkar holkarna balansen åt rätt håll, tillbaka mot den naturliga nivån.

Holkar behövs. På tal om kunskap och förhastade svar så känner ni väl till Susanne Åkesson? Mycket kunnig forskare, allt hon säger/skriver brukar vara vansinnigt intressant, klokt och genomtänkt, jag gillar henne verkligen. Men för ett tag sen var hon med i naturmorgon som jag lyssnar på ibland. På en fråga om holkar svarade hon att man bara kunde sätta upp
en holk i en normalstor trädgård

Det trodde jag inte om henne att hon skulle säga något så ogenomtänkt. Men så banala saker som vintermatning och fågelholkar kanske inte är av intresse för forskare. Jag skulle säga ju fler holkar desto bättre! Starar och tornseglare bor ändå i kolonier, och mesar och flugsnappare avgör själva hur nära varandra de vill bo. Några holkar förblir tomma - so what, bättre tur nästa år. Flugsnapparen kastar ut ett mespar när den kommer i maj, det kan ju vara bra om det finns en tom holk kvar då så mesarna kan flytta. Har man riktig tur kan man få en göktyta eller kattuggla i sin holk, det är bara att sätta upp en massa holkar i olika storlekar och med olika håldiameter och hålla tummarna. Det enda man måste tänka på är att insidan av framsidan inte får vara hal och att för små bottenplattor leder till mindre kullar, det är ju onödigt.