|
Matar året runt och jag tänker inte sluta !
Talgoxeparet har redan flyttat in i holken. Blåmesen har hämtat massor av hundhår vilka jag tryckte in i en hållare för energikakor. Energikakorna var/är värdelösa och dom enda som äter sk*ten är kråkfåglarna men då skall maten först mosas innan dom rör den... Flera holkar på balkongen (Talgoxe, blåmes,rödhake och en större öppen holk/hylla) endast talgoxarna ville bo här förra säsongen. Maten är en blandad kompott,jordnötter hela/hackade som är favoriten,krossade talgbollar,havregryn,skalade solrosfrön,hela solrosfrön,vetekross... Ett stort vattenbad och ett mindre vilka är väldigt populära bland fåglarna.
Hålla rent runt maten är A o O för att det inte skall spridas sjukdomar,byt vatten dagligen och kolla fågelmaten,är den smutsig BYT. Att fåglarna skulle bli klena och eländiga av att få lite mat,det ger jag inte mycket för... Tvärtom,Herr och fru talgoxe åt så det knakade när dom var igång och matade sina tre småttingar i holken. Småttingarna fick krossad talgboll och annat lättsmält från "restaurangen" på balkongen. Insekter flögs in i parti och minut,så kosten var blandad och definitivt inte ensidig ! Hela familjen kom till bordet under sommaren och än idag finns det flera som hälsar på för lite mat...
Gråsparvarna är inte utdöende,kom hit och titta på/ i grannens ligusterhäck eller panntaket,här finns en uppsjö gråsparvar och dom hjälps åt att bygga bo under takpannorna. Vi har nog aldrig haft så många sedan jag flyttade in här 2005 och dom har ökat radikalt sedan matningen startade... Pilfinkarna var här i vintras men har numera flyttat till sina egna domäner.
Rädda världen kan inte en människa men tillsammans är vi starka och det gäller fortfarande ! Ta dit ansvar och hjälp fåglarna/djuren !
Här dör endast fåglarna av katter och rovfåglar men då har vi kommit in på minerat mark...
Redigerat av Flemming: 21-04-2012, 17:48
--------------------
Avskyr jakt och slakt men räddar gärna djur från döden. Skänker pengar till Djurrättsalliansen, WSPA, Svenska Hästars Värn och Djurskyddet Sverige. Zon 1 enligt kartan men ibland känns det som zon 13
|