Det är självklart att matning hjälper fåglar. Flera fåglar som tidigare varit flyttfåglar klarar nu att övervintra i Sverige, t.ex. koltrast, och eftersom flyttning är otroligt farligt, påfrestande och tidskrävande så är det enorm fördel att slippa flytta.
Sen tror jag man ska vara försiktig vid tolkningen av studier. Om fåglar vid matbordet har lägre snittvikt behöver inte det bero på att maten är dålig för dem, jag skulle snarare tro att det beror på att fåglar som inte hunnit äta upp sig inför vintern eller som är sjuka helt enkelt dör om de inte matas och därför saknas i statistiken för omatade områden.
Man ska förstås ändå tänka på vad man ger fåglarna. Grundregeln under vintern är "ju fetare dess bättre" eftersom fåglarna då i första hand behöver energi.
CITAT ("Flemming")
Personligen tror jag att rovfåglar tar mycket fågel i skogen men även i parker och andra områden med mycket grönt.
Motorvägen mellan Malmö och Svedala är för det mesta en syn i ond bråd död,massor av rovfåglar som har hamnat framför ett fordon och då börjar man förstå varför dom "vanliga" fåglarna minskar,vi har helt enkelt varit lite väl rädda om rovfåglarna.
Jag är ingen vän av jägare men en glesning av rovfåglar måste säkert till för att återställa balansen.
Nonsens. Rovfåglarna är inte begränsande för småfågel i sverige, utan det är vintrarna och tillgången på föda och boplatser. Gråsparven t.ex. har minskat för att det finns färre hästar och därmed mindre hästskit att plocka frön ur, plus att det finns färre boplatser; flera andra arter, bl.a. måsar, minskar för att soptippar nu mer måste täckas över eller för att det dumpas mindre spill från fiskebåtar; och sen har vi det moderna jord & skogsbruket som blir allt effektivare på att hindra diversitet.
Har du inte funderat på
varför ormvråkarna samlas längs motorvägarna? Vi har genom breda vägrenar gett dem perfekta jaktmarker som inga andra rovdjur kommer åt, och med belysning och stängsel perfekta sittplatser att spana efter smågnagare från. Plus då och då en bonus i form av överkörda djur.
För du insåg att de ormvråkar man ser längs vägar inte äter småfågel, medan hökar inte sitter längs motorvägen, eller hur?
Redigerat av Azur: 22-04-2012, 09:25