|
Dessutom, iaf i min trädgård är det inte bara talgoxar och pilfinkar som äter. Jag har haft en strid ström av ringduvor, fasaner och turkduvor som har kommit och tagit havren, även ekorrar har hälsat på...
Och jag tror nog att det rena fettat jag lade ut i vintras var uppskattat - för jag såg allt från koltrastar till rödhakar och fasaner som pickade i sig det.
Jag vet inte hur det är hos andra, men här nere finns fågelmatare i någon form i de flesta trädgårdar - det innebär att det är 20-30 meter mellan fågelmatborden och jag är helt övertygad om att fåglarna flyger runt och förser sig från de flesta. Och eftersom inte alla personer på vår gata och övrig omgivning serverar solrosfrön, tror jag faktiskt inte det är någon större risk för ensidig utfodring........
Har faktiskt fågelfrö kvar, blandade, som jag kommer fylla på mataren tills den är tom. Jag ser också hur gråsparvar och pilfinkar kommer förbi och tar ett frö då och då. Kan ju knappast vara fel att de fyller på förråden inför häckningen.
--------------------
Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)
|