CITAT (Tesa @ 15-11-2004, 12:47)
Varför inte ha en enklare insats i kistan som man lyfter ur och bränner tillsammans med kroppen...så skulle begravningsentreprenören kunna ha ett urval av "ytterkistor" att välja mellan som återanvänds...likaväl som att "båren" återanvänds....
Men det blev väl för "billigt" då.....
Sen tycker jag att man har kommit för långt ifrån "döden" i dagens samhälle..förr var det naturligt och de flesta dog hemma och liken tvättades och togs om hand av anhöriga...idag har de allra flesta inte ens sett en död människa...(mig inkluderad)
En kropp som dött av naturliga orsaker borde det inte vara nåt hemskt eller obehagligt med...
Jättebra idé, men jag tror många skulle dra sig för att återanvända en kista som det legat någon annan avliden i.
Jag skulle inte vilja det.
Ja jag minns när jag som ungt biträde första gången var med om dödsfall på avdelningen jag jobbade på, då såg jag bara ett vitt och blåfläckigt ben och hade mardrömmar i flera dar.
Så småningom blev det bättre, så bra så att jag t.o,m, kunde visa nyanställda kylrummet även om det inte var tomt. Jag tror när man stöter på det i tjänsten så får man automatiskt en proffisionell hållning när det inträffar, även om det naturligtvis kan vara jobbigt om man haft patienten länge på avd. Men man känner också en slags vördnad, man gör det man ska under lågmält prat eller tystnad. Är det däremot en anhörig eller en vän då tror jag det blir en helt annan känsla.
Det är något fridfullt över en död människa, plågade anletsdrag slätas ut och de ser bara ut som de sover.
Skador och annat blir också odramatiskt, ett sår som inte längre blöder blir bara ett litet hål som knappt syns.