CITAT (Cilla @ 25-04-2012, 23:56)

1. Ytliga barksprickor som ofta uppstår vid temperaturspänningar. Uppstår ofta på äppelträd som har virus, och det har de om de inte är E-märkta träd. Kan förekomma senare på E-plantor också men mina egna observationer är att de är långt mindre förekommmande.
I dessa kan kräftan få sitt fäste, vilket den andra bilden av detta träd visar i tråden
http://forum.odla.nu/index.php?showtopic=1...p;#entry1543440. Där ser det ut som att kräftsåret slagit ut i en sådan ytlig barkspricka.
2. Aktivt kräftsår.
3. "Hamlingsbeskärning" som sällan är lämplig med äppelträd, där man ju vill ha blom och frukt i yttre kronan. Olämpligt att över hela trädet ta bort så mycket av trädets bladmassa om beskärningen ska syfta till ett så långlivat och friskt träd som möjligt.
4. Denna gren skulle kunna hjälpt grenen med kräftsår att hejda dess framfart, och samtidigt skulle den temporärt kunna vara fortsättningen på grenen den dag kräftsåret omslutet grenen högre upp och den därmed dör. Dessutom är snittet fellagt, men det har faktiskt mindre betydelse i sammanhanget.
3. Just detta tär faktiskt ingen beskärning - det är en knöl som växer ut från grenen, och så är det på flera ställen på detta trädet.....
4. Den grenen togs bort eftersom den var helt död - kräfta runt hela grenen och till slut en förtorkad gren som vi skar bort provisoriskt i höstas.
Summa summarum - är det ens LÖNT att göra något åt detta träd? Jag har planterat en ros vid stammen för att ha något att titta på när trädet dör. Eftersom det är planterat i slänten kan vi inte ta bort det helt, utan hade tänkt utnyttja "skelettet" som spalje för rosen....
Och det andra trädet - jag begriper inte varför man har format trädet så, och jag har studerat det och hittar inte riktigt några "naturliga" fortsättningar där man kan låta en gren gå vidare, vilket innebär att man får låta kronan gå iväg generellt. Men även på detta trädet menar du att det bästa är att låta trädets bladmassa öka och SEDAN ta av de grenar man vill få bort?