CITAT
4 & 5. Tror du det kan vara läget att ta bort hela denna gren i JAS eller menar du att jag FÖRST ska lämna trädet obeskuret några år och sedan kapa grenarna?
Detta träd ger i dagsläget ingen frukt, i fjol kom det ca 3 äpplen som alla trillade av innan de mognade - så det är inte för fruktens skull vi behåller trädet
Om du inte beskurit och trädet stått så här still ett år med så liten bladmassa som måste komma från dessa små spret, så bör du luckra under hela trädet och en bit ut, kogödsla och gröngödsla. Då är det fara å färde, trädet måste ha hjälp att skjuta rikligt med bladbärande grenar.
Det är bra att det inte bär frukt och släpper till och med de få det får. Annars går det under, det tar mycket energi att utveckla frukt.
CITAT (KRT @ 26-04-2012, 10:18)

3. Just detta tär faktiskt ingen beskärning - det är en knöl som växer ut från grenen, och så är det på flera ställen på detta trädet.....
4. Den grenen togs bort eftersom den var helt död - kräfta runt hela grenen och till slut en förtorkad gren som vi skar bort provisoriskt i höstas.
Summa summarum - är det ens LÖNT att göra något åt detta träd? Jag har planterat en ros vid stammen för att ha något att titta på när trädet dör. Eftersom det är planterat i slänten kan vi inte ta bort det helt, utan hade tänkt utnyttja "skelettet" som spalje för rosen....
3. Här har det beskurits tror jag, i alla fall vad man kan se. Årsskott har tagits borrt under flera års tid. Då överrvallar de och det bildas en knöl, som i hamlingssammanhang kallas knuta.
4. Skär död ved intill levande i JAS nästa gång så slipper ni spridning. När grenkragen svällt och blivit tydlig så kan du lägga snittet utanför den.
CITAT
Och det andra trädet - jag begriper inte varför man har format trädet så, och jag har studerat det och hittar inte riktigt några "naturliga" fortsättningar där man kan låta en gren gå vidare, vilket innebär att man får låta kronan gå iväg generellt. Men även på detta trädet menar du att det bästa är att låta trädets bladmassa öka och SEDAN ta av de grenar man vill få bort?
Absolut.