Jag har bifogat bilder till experten Sylvia här på odla och fått svaret att det är öronvivel. Det har jag också varit tveksam till innan efter som det först blir brunt (som runda bruna fläckar) sen faller den bruna delen av bladet loss och DÅ ser det ut som ett konduktörsklipp....Så jag trodde det var någon slags rost, men fick som sagt svar att det var öronvivel.....Ska se om jag hittar bilden så lägger jag in den här också.
Bionema skriver på sin hemsida att man får bäst resultat av deras nematoder vine weevel killers mellan 5-25 graders marktemperatur.
Men om jag gräver upp häggen och planterar nåt annat,hur länge tror du man behöver vänta då? Eller byta jorden? Eller vad göra?, som jag skrev i den inledande frågan. Kan nematoderna i marken förstöra för några växter? Har även en jättestor fin hortensia (AnnaBelle) i detta landet som aldrig blivit angripen av detta som angriper lagerhäggen....
Jag hittade bilden! Så här blir lagerhäggen. Har haft en lång fråga här innan och fått diverse förslag, t.ex tvestjärt också. Har två buskar och provat klippa ner den ena helt. Men när den växte upp igen hade den blivit precis lika illa igen. Rhododendendronbusken tycker jag bara får bruna fläckar, inga hål....
Bifogade fil(er)
019.JPG ( 351.72k )
Antal nedladdningar: 30