Hej allihopa!
Jag är ny här och även ny inom odlandet. Det jag tycker är speciellt roligt att läsa om och odla är växter från exotiska frukter. Hela grejen att få upp vackra växter från frön man själv sått och som dessutom kommer från frukt från fjärran land är jätte spännande! Plantan behöver inte få frukt(dock ett stort plus

), tycker oftast att plantan i sig blir så läcker!
Jag vet att det finns och har funnits liknande trådar men de verkar inte så uppdaterade..:/
Har massor av frågor så vet knappt var jag ska börja men börjar att berätta vad jag sått:
Passionsfrukt(Passiflora decaisneana). Sådde den 12april, har inte kommit upp

. Köpta frön.
Grenadill(Passiflora ligularis). Sådde den 12april, 4 små plantor har kommit upp!! Köpta frön.
Rosa dvärgbanan. La enligt beskrivningen fröna i fuktat hushållspapper i en lätt uppblåstbar påse på element den 15april. Inget har hänt. Köpta frön.
Rambutan. Sådde den 25april. Frön från frukt.
Kiwi. Sådde den 28april. Frön från frukt.
Granatäpple. Sådde den 28april. Frön från frukt.
Mirakelfrukt(Synsepalum dulcificum). Sådde den 12april. Inget har hänt. Köpta frön.
Citron. Sådde den 12april. Inget har hänt. Frön från frukt.
Röd papaya. Sådde den 12april. 3 plantor har kommit upp

. Köpta frön.
Kaffe. Sådde den 15april. Inget har hänt. Köpta frön.
De frön jag köpt, har jag köpt på tradera. Vet inte om de är så pålitliga :/....dock har papayan och grenadillen kommit upp, resten hoppas jag kommer!
Jag har sått allt i vanlig såjord(rätt,fel :S?), ska jag omplantera något i någon annan jord när de växt till sig?
Jag har inga fina värmelampor eller liknande utan bara söderfönster och inglasad balkong i söderläge(Bor i Skåne så rätt mycket sol nu). Jag tar gärna emot alla kloka råd och tankar ni har och även om ni själva har något ni vill visa upp eller prata om

.
Vill gärna plantera Fikon från frö också men ska man använda sig av torkade fikon då eller färska?
Grapefrukt, Feijoa, Lime och avokado hade jag också gärna velat plantera

...
Upskattar alla svar och tack på förhand!