I äldre tider var nog många trädgårdsmästare överens om att man med mycket skarp och liten specialsax skulle klippa bort dessa, liksom man skulle nypa bort något av fröställningen på rhododendron utan att skada anlaget innanför mm.
Visst tar det energi att bilda fröer. Men jag undrar om det i de flesta fall är ens mätbara skillnader, som t ex i fallet med octachorons buske. Idag använder man tiden för trädgårdsarbete till och med i slottsmiljöer till annat (och där finns det ofta ganska mycket tid till detta).
I de flesta fall tror jag att om man istället ägnar tid åt att stödvattna sina syréner under sommarens och sensommarens torrperioder och vart tionde år eller så lägger på några säckar kogödsel vid deras rötter, så får man tydligare resultat än om man plockar blomställningarna.
Jag har provat bevattningstricket med mina egna syréner som står på olika ställen. Förrförra året hann jag inte vattna mycket alls och de slokade flera gånger under säsongen. Förra året kom svaret: Inte mycket blom. Förra sommaren däremot vattnade jag bättre. Detta år: Massor av blomknoppar.
Inte särskilt vetenskapligt experiment - men jag tror på vatten och vart 5-10 år kogödsel.
--------------------
|