Eftersom jag själv har katt så kan jag bara ta till mina egna knep och det är att över nysådd så lägger jag alltid fiberduk, brukar fästa den i kanterna med blompinnar jag sticker ner i jorden.
Nu är det inte bara för katterna utan även för fåglar och tja för det verkar ta sig bättre då.
Betr. växthuset däremot så är nog enda rådet att stänga dörren. Citrondoft eller annat kan avskräcka vissa katter, men lång från andra. Skrämmor burkar inte fungera, mina grannar hade rådjusskrämmor förr och katterna brydde sig nada...rådjuren också
Däremot så kan du ju pröva att göra nån skrammelfälla. Typ sätta ett vädligt tunnt nät, typ börnät i nederdelen av dörren som med nöre leder upp till något skrammlande, ett gäng tomma läskburkar, grytlock eller så som du på något vis låter lura ovan dörrkarmen, kanske går att göra nån tillfällig hylla av nån mindre bräda eller så...gör inget om även den rasar ner. När katten kommer och ska in och antingen går i nätet eller försöker hoppa över/peta bort det så rasar allt ner, och sånt kan få en katt att bli rejält rädd och inte vilja tillbaka dit. Men det kräver nog lite klurighet att få till det.
Annars om man ser katterna så är de sällan förtjusta i vatten, att ha trädgårslangen redo vid dörren med värsta sprutet på kan var aväldigt effektivt. Efter ett antal omgångar brukar katten välja att vara någon annanstans.
Helén