CITAT (Cilla @ 06-05-2012, 01:44)

Jag skulle behållit charmträden, trots att jag älskar plommon och gärna planterar nya.
Jag antar att blommen i träden inte är det som gör att du behåller dem. Det enklaste för att slippa vecklare och steklar i frukterna är att hejda frukterna från att bildas. Det är enkelt och billigt, dessutom giftfritt.
Ut med vattenslangen nu när de blommar. Efterlikna slagregn, spruta på blommorna. Om de redan blommat och pollinerat, plocka av så många kart du kan så snart du ser dem. Släng bort dem i matkompost eller bränn.
Efter ett par år borde du ha blivit kvitt angriparna helt, de behöver plommon för att leva. Och medan du gör detta kan du med glädje plantera nya plommonträd - som inte drabbas.
En annan sak: Behåll några av "vildskotten". Det är Prunus cerasifera, körsbärsplommon. Mycket goda, härdiga små träd och friska frukter!
Tack för tips. Jag ska pröva detta, eftersom jag ändå inte kommer hinna ta ner dem förrän till hösten, om jag skulle ta ner dem.
Visst är blommorna vackra, men jag kan leva utan dem.. Är dock mycket, mycket svårt att upptäcka de få kart som kommer i träden, kronorna är högt upp och plommorna i princip i samma färg som bladen. Vi brukar tävla om vem som kan se flest, ibland...och tja som max upptäcker vi kanske 6 på varje träd...förmodligen finns där fler som vi inte ser och skulle man se något så är det ej heller nåbart, men man kan säkert få ner det med hjälp av nån kratta.
Ska även ta och plantera om ett vildskott, det stämmer nog att de inte brukar se angripna ut på bladen, hittills har inget haft nån frukt, men de står ju inklämda i syrenhäcken och är inte så stora så plnaterar man en för sig själv med lite bättre förutsättning så kanske det tar sig.
Helén