Torskgryta med purjo och tomat, 4 portioner 400g djupfryst torskfilé 1 purjolök 4 tomater 1 tsk salt 1 dl grädde 1½ - 2 msk riven pepparrot 1 msk senap 2 msk hackad dill (finns färdighackad i frysdiskarna på affären) Låt fisken tina så mycket att den går att skära i bitar. Skiva purjolöken o.tomaterna. Lägg i en låg,vid panna eller kastrull, halva mängden tomatskivorna o.purjon. Därefter fisken. Salta. Blanda grädden m.pepparrot, senap och dill (ibland skippar vi dillen-det smakar bra ändå).Häll blandningen över fisken. Lägg på resten av purjon och tomaterna. Sjud på svag värme under lock ca 20 min (färsk fisk förkorta koktiden 5-10 min - jo, som om man någonsin har färsk fisk hemma?). Servera med potatis eller ris.
Torsk i mikro med pressad potatis Beräknat för 4 portioner 400 g torsk purjolök smör citron plastfolie salt och peppar potatis Gör så här: Tina fisken om den är fryst. Skiva torsken och lägg på en tallrik, tillsätt en liten klick smör och pressa citron ovanpå fisken. Skiva purjolöken fint och toppa med denna. Salta och peppra. Täck tallriken med plastfolie och ställ in den i mikrovågsugnen och tillaga på näst högsta effekt i två minuter (observera att effekt och tid kan variera beroende på vilken mikrovågsugn du använder). Pressad potatis: Skala och koka potatisen, häll av vattnet och pressa med en purépress eller liknande. Servera direkt tillsammans med fisken. Torsk i ugn Ett block fryst torsk i en ugnsform, 1 fiskbuljong, 1 hackad lök, matlagnings- grädde ca 2-3 dl, salta o peppra fisken, jag brukar även ha cayennepeppar och chilikrydda, ganska mkt, det blir jättegott! Lite ketchup ovanpå fisken, sedan en skivad tomat ovanpå. 225 C i ca 1 timme. Mums!!! Potatis o grönsaker är mumma till. Fet grädde blir ännu godare men det undviker jag helst. Brukar använda Becel,den är krämigast Curryfisk 3-4 personer 1 lök 1 grönt syrligt äpple 3 tomater matfett till formen 1 halvtinat fiskblock á 400 g (t.ex. torsk, sej eller hoki) Godast med torsk. ½ citron 2 msk smör (Vill du ha smör som sås så ta mera) 2 tsk curry Sätt ugnen på 175 grader. Skala och finhacka löken, tärna äpplet och hacka tomaterna. Bred ut detta i en smord ugnssäker form. Skär fiskblocket i bitar och lägg på grönsakerna. Pressa citron över. Fräs smöret med curryn och häll över fisk och grönsaker. Ställ in i ugnen i 30 minuter. Servera med ris eller potatis och sallad
--------------------
skriver Inga från Närke i zon 3-4
|