Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Fontänpil nära brunn?
          Whiskuchi
          Inlägg 07-05-2012, 13:57
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 2 911
          Medlem nr: 6 274

Vi har en gammal brunn på tomten, ingen av grannarna vet vad det är för någon och den finns inte utmärkt på några kartor hos kommunen. En granne har dock nämnt att det tidigare fanns en liknande brunn på deras (obebyggda) granntomt, kommunen tog bort den och i och med det blev hela området jätteblött. Vår brunn har vatten ända upp till kanten som kanske syns på andra bilden.

Brunnsröret är sedvanligt O-format men halva öppningen är hel så själva öppningen till brunnen är D-formad.

Hur som helst, jag skulle gärna vilja ha en fontänpil i trädgården och det hörnet vore ett väldigt passande sådant, långt ifrån huset. Men efter vad jag har hört är fontänpil ett tämligen girigt träd som glatt ger sig in i rör och brunnar? Å andra sidan, brunnen kanske skulle må bra av lite "avlastning", vattennivån är ju onekligen väldigt hög? Hur ska jag tänka? Kan tillägga att vi haft ett brunnsborrningsföretag här för att titta på brunnen men de hade aldrig sett någon sådan brunn. Bara en liten bit under ytan var det något svampigt material och de spekulerade i att det kanske var en gammal övergiven avloppsbrunn och att det börjat växa något svampigt i resterna men huset har enligt grannen haft kommunalt vatten och avlopp hela tiden.

--------------------
          Don't argue with idiots, they will drag you down to their level and beat you with experience.

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          HelénE
          Inlägg 10-05-2012, 19:01
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 926
          Medlem nr: 1 028

Nu vet jag inte storleken på brunnen egentligen, men den ser inte så vid ut så det liknar typ ett inspektionshål till en avloppsanläggning, typ rensbrunn. Alternativt om tomten ligger på tidigare åkermark så kan det vara en kvarvara från nått brunns eller dräneringssystem därifrån.

Jag skulle ju inte kunna låta saken bero, jag skulle helt klart försöka ta bort den svampiga massan och försöka se vad som är nedaför, jag är så nyfiken av mig att jag inte kan låta sånt bero....

Men eftersom det hela inte används till något så är det äskerligen inte någon fara för trädrötter eller så.

Betr. att tömma den så får man bara bort det som hindrar en att se ned i den så går det säkert att köra ner en dränkpunp i den (finns att hyra), och frågan är då om den fylls med vatten av sig själv underifrån, eller om det som är i den nu kommer uppifrån...

Om den inte svämmar över enormt så tror jag inte heller det skulle göra vare sig till eller från att ta bort den eller låta den växa igen...vattnet som nu ev. är där används ju inte.

Helén

--------------------
          Helén
          Zon 2, utanför Stockholm

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 12-08-2025, 01:22

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon