Den här gången sådde jag i äggkartonger, av flera skäl. Mest för att kunna vattna underifrån ordentligt så de inte skulle torka. Dessutom tänkte jag att jag skulle kunna ta en sked och flytta hela jordklumpen; alltså inte störa rötterna vid omskolning. För jag är URUSEL på att omskola har jag märkt! Lyckas alltid döda minst hälften... (lyckas bra med de som har växt i en sån där låda med 49 pluggar; minns inte vad den heter...men där stör man ju inte heller rötterna)
Nåväl - det har funkat bra med vattningen osv, och nu har de grott för ett tag se'n. Men naturligtvis blev det ju inte bara 2-3 frön i varje...snarare 20 små groddar tittar upp! Och även om Helén i Piteå planterar dem 3 o tre så är väl 20 att ta i?
Så hur gör jag nu? De är jättesmå än, mest stjälk med antydan till blad. Ska jag ta varje "ägg-klump" och plantera, och sen klippa bort en del? Fast det känns ju förstås jättehemskt... Å andra sidan kanske de klarar omplanteringen då...och det är säkert flera hundra som har grott...
Annars, om jag ska plantera om "som vanligt"...hur GÖR man?

De är ju så små o sköra...använder ni pincett?!? Då klämmer jag nog ihjäl dem...

Och ska de planteras i samma nivå eller djupare?
Så orolig för detta så gör ingenting...