amaira - kärringen-mot-strömmen tycks ha en del manliga drag... ??

.
Julen (och advent) får liksom liksom finnas i mån av lust-och-tid.
Men visst är det fint med alla adventsljus.
Adventsstakar (3 st) och julstjärna (1 st) åker fram första advent.
En ljusslinga ute i "häcken" (dvs det var en häck när jag var barn).
En julgran till julafton, om det vill sig. Har en i plast för nödfall (gäster och barn).
Älskar att få julklappar ...
Se där, nu har jag beskrivit mitt julengagemang. Det blir lite allteftersom, och det jag inte hinner till jul, spar jag till nästa jul.
Jo, en sak till, det viktigaste. Älskar att gå i affärer efter jul, när mängder av julpynt är halva priset.
Sedan tycker jag ju om att göra "arrangemang", med grenar och mossor och svampar och vad som nu finns till hands. Då brukar tomtar och änglar få vara med. Men det är mer en "bi-effekt" av julen.
Det jobbigaste med julen, är att få ut granen igen, vare sig det är plast- eller riktig gran.
Nåja, jag brukar nog pynta en del i alla fall, eftersom "barnen" brukar vara hemma, och det faktiskt ger en fin stämning.
Annars så älskar jag MÖRKER! Det har blivit en bristvara här, så nära Stockholm med alla ljusföroreningar.
Tänk att gå i en mörk granskog, utan en massa lyktstolpar och störande hus, med en måne genom grenverket, farande moln, eller klar stjärnhimmel, och vinden susande så trollskt...
Men julen är ljusets tid, och ett välbehövligt ljus dessutom.
Roligt att läsa om era traditioiner, och GLÄDJEN i dem!
Du måste verkligen ha det fint netaave. *förväntar mig ett foto*
Eller ... flera foton kanske? Lite "hemma-hos"-reportage?
Hur ser det ut hemma hos oss, när advent och jul närmar sig?
/amaira.