Hittade denna trevliga gamla tråd och tänkte, det vore intressant med lite uppföljningsrapporter? Hur har det gått för era magnolior?
Jag själv har 7 mindre magnolior, vissa är jag mer nöjd med än andra.
Min favorit är "Encore", en Magnolia x loebneri hybrid, inköpt 2009. Blommorna är tåliga och kommer längs hela grenen, så den blir helt översållad fast den inte är så gammal.
"Dan Xin" (också kallad "Fragrant Cloud") är pålitlig och blommar lite senare.
Jag har även en flickmagnolia "Ricki", men den är inte alltid poppis. Den är planterad i ett skyddad hörn (trodde jag, men vinden lyckas komma in när det är byig), blommar alltid, men tyvärr blir blommorna lätt helt tilltuffsade av vinden (tepalerna är smala och långa och hänger sedan huller om buller). Så den får vara kvar därför att busken är fin (magnoliorna är fina även utan blommor) och färgen mot den bakomliggande vita väggen är något extra. Men jag skulle inte köpa den igen. Det finns bättre alternativ.
Sedan har jag en som är ganska misslyckad, "Alexandrina", en Magnolia x soulangeana, planterad 2006. Den växer baklänges, är mindre nu än när jag köpte den. Förmodligen hade den dåliga rötter från början, men jag vill inte ta bort den så länge den lever.
Hittills har inga magnolior dött för mig vilket jag är glad för.
Det här var väl mina toppen och mina botten magnolior.
Berätta gärna hur det har gått för era!