CITAT (KRT @ 16-05-2012, 10:29)

Det absolut viktigaste med pioner, och detta kan inte poängteras nog, är att inte planterar dem för djupt!!! Är det krukade ex ska de stå i samma höjd som i krukan och är det knölar ska ovandelen placeras 3-5 cm under jordytan. Om man sätter dem för djupt blommar de inte...
De vill inte stå i helskugga, men det går bra om det är lite skugga någon del av dagen. Mina står soligt, men inte i full sol hela dagen. Inga speciella förändringar av jorden behövs (om man odlar de vanliga bond- och doftpionerna, de rena arterna kan ha andra krav). De växer utmärkt i vanlig rabattjord.
Det är krukade doftpioner

Jag har egentligen bara plats på två ställen, nordost resp. sydost, båda mot garageväggen. Så båda får sol del av dagen, sydostsidan kommer förhoppningsvis skuggas lite av en ullungrönn om några år (har beställt trädet men det lär inte vara stort nog att skugga garageväggen de första åren)
Jag tänkte göra en liten sittplats vid sydostväggen, med prydnadsgräs, bambu och pioner.
Don't argue with idiots, they will drag you down to their level and beat you with experience.