Nu har jag inte odla så många år, men några frostnätter i juni har jag inte varit med om under de tre senaste åren. I år kommer jag inte ens ihåg när senaste frosten var, jag brukar kolla termometern när jag går upp vid 6 och det har inte varit kallare än +3 den senaste månaden...
Därmed inte sagt att det inte förekommer, jag har bara inte märkt av det på varken termometen eller plantorna.
Men jag minns i fjol - då var det riktigt varmt och gott i i april tror jag det var, och sedan plötsligt om det in riktigt kall luft och det varnades för frost i början av maj. Och jag hade precis satt ut chili och tomater (ingen hade berättat för mig att de vill ha det varmt

). Men jag klarade det mha ett litet platsväxthus som placerades mot en tegelmur och den kallaste natten lade jag trasmattor över plasten.
Numera har jag växthus, och där har tomater och chili stått ute sedan början av maj, förra helgen flyttade jag ut pumpor och vattenmelon och i torsdags åkte de sista övervintrade chili och "medelhavsplantorna" ut. Snart kommer jag flytta palmer, rosmarin, oliv etc ut från växthuset till uteplatsen. Men det får bli när jag komme hem, just nu är jag i USA och det går ju inte att bedriva mycket trädgårdsarbete på distans