CITAT (Fotograf Johanna @ 20-05-2012, 23:51)

"En förare får inte utan giltigt skäl köra med överdrivet låg hastighet, plötsligt bromsa eller på något annat sätt hindra andra förares körning." /3 kap. 16 § trafikförordningen (1998:1276)
Å andra sidan är det också olagligt att byta fil från vänster till höger när det är kö om det inte behövs för att svänga eller för att man har problem med bilen (3. kap 9 § trafikförordningen (1998:1276)) och farten ska anpassas till vad trafiksäkerheten kräver (3. kap 9 § trafikförordningen (1998:1276)) vilket enligt min mening var precis vad han gjorde.
CITAT (KRT @ 21-05-2012, 01:36)

Jag förstår hur du menar (tro mig, jag förstår verkligen!) - MEN orsakar han en trafikolycka, oavsett om det bara blir plåtskador eller dödsfall är han ansvarig. Tycker du det är hjältemodigt att utsätta medtrafikanter för risker?
Han
minskade risken för skador. Återigen är det alltså inte omkörningar vi talar om, utan kö. Det ena körfältet antingen
står still (utan hjälte) eller kör i 30 (med hjälte), det andra körfältet antingen kör i 110 (utan hjälte) eller 30 (med hjälte). Risken för personskada är mycket större i fallet utan hjälte, eftersom folk hela tiden lämnar den stillastående filen och kör ut i filen där porsche-SUV'erna bränner förbi i 110.
Den enda skaderisk han ökade var risken för hjärnblödning hos medelålders porsche- och BMW-förare.
Redigerat av Azur: 21-05-2012, 07:55