CITAT (Huggorm @ 21-05-2012, 00:38)

Problemet med 1+2-vägar är att de bara fungerar så länge det är lite trafik. Då kan de som vill köra fort komma förbi de som vill köra sakta. Men när det är för mycket trafik funkar det inte, då blir det som i exemplet.
Nu skall de göra om E20 genom Skaraborg till 1+2-väg, alltså huvudvägen mellan landets två största städer. Det gick tydligen utmärkt att göra motorväg från Stockholm och genom Mälardalen förbi Örebro, men ungefär där Svealand blir Götaland blir det skitväg med ändlösa köer, massa långtradare och få omkörningstillfällen. "Dödens väg" kallas den, och det känns verkligen så när man kör på den.
Håller med beträffande 1+2, det skall användas med tanke. Beträffande långbänken E20 så är det stolpskottet Losman (MP) som blockerar en vettig utbyggnad till motorväg.
Såg fö en tänkande lastbilschaffis för någon vecka sen. Det var kö nedför Kallebäcksbacken för man hängde upp en ny trafikskylt längst ner istället för den som blåste ner i vintras. En fil öppen, det var kö från toppen vid Delsjömotet. Jag och de flesta andra låg i högerfilen medans en del blåste ner i vänsterfilen. Plötsligt upphörde detta och i backspegeln såg jag orsaken, en lastbil som blockerade båda filerna. Resultatet blev givetvis att farten ökade i högerfilen.