Tack för svaren men jag tror inte de flesta av er vet att sälg är EN art och inte flera arter. Sälgen hör till familjen videväxter och det är ofta som vilken videväxt som helst kallas för sälg.
Gaerrent, jag kommer gärna förbi om jag vet att det verkligen är Sälg du har. Kan du fota hela trädet, en gren med blad och ett blad och skicka mig innan jag ger mig iväg för att hämta hos dig? Som sagt har jag inte bil så jag måste vara säker innan jag åker.
Azur, du blandar ihop arter och hybrider med den rena Sälgen. Sälg är inte så vanligt förekommande. Den har minskat drastiskt de senaste årtiondena och måste nu få rejält stöd med att räddas då den är en av de absolut viktigaste växterna för biologisk mångfald. Sälg är ett träd. Det är möjligt att det kan förekomma hybrider som är buskar men inte rena Sälgen.
Och, jo, det går att beställa alla sorters olika videarter från plantskolor men dom har dem inte hos sig då de flesta vill ha konstgjorda växter, typ hängsälg. Problemet är att dom ofta inte heller har så mycket kunskap om den riktiga naturen så även dom tror att det finns massa sälgarter och kan inte hjälpa. Därför behövde jag veta genom detta forum om någon här hade kunskapen och kanske visste en plantskola som har kunskaperna och möjligheterna, jag har ju inte besökt allt för många för detta än.
|