CITAT (RibesRubusVitis @ 24-05-2012, 11:43)

Vänta en månad till. Först vid midsommar kan man verkligen börja misströsta. Jag har ibland varit färdig att ge upp, men sedan har plantan ändå vaknat till liv.
Om topparna är frusna gör de knappast någon skada på resten som lever. De behöver inte klippas bort förrän den förvedade årstillväxten beskärs framåt nyår eller så. När det blir aktuellt skär du strax ovanför en levande knopp som kan ta vid nästa år.
Frusna toppar kan faktiskt vara till nytta för lägre, latenta knoppanlag. Vindruvor har s k "apikal dominans" som gör att tillväxthormon koncentreras till skottspetsarna, medan lägre knoppar hålls skyddade. Det är ett skäl till att vinodlare ofta klipper mycket sent, mars-april eller så. Har knopparna i spetsen förfrusit, får de lägre sitt tillväxthormon senare, när frostrisken är över.
Tack så jättemycket för ditt svar! Då får jag ha lite mer tålamod innan jag köper en ny helt enkelt. Denna planta som jag är osäker på om den lever är en Einset. Den ska klara vår zon (2), men den står i en kruka i uterummet. Krukan var en stor plastkruka som jag efter bästa förmåga försökte vinterisolera, men jag kanske inte lyckades? Å andra sidan hade vi en väldigt mild vinter.. Hur ofta ska man vattna en vinranka som står på detta sätt? Under både sommar och vinter? Kanske den fick för lite vätska i vintras? Nu har jag skaffat en Lindesbergskruka till den, så nu är jag inte orolig för nästa vinter iallafall. Vinterisolerad, och rymmer 55 liter jord.
Tack, jag struntar i att klippa topparna på de rankor utomhus som frusit ner en bit! Kanske de frös ner så för att det var deras första vinter? De ska vara väldigt härdiga alla sorterna jag har där ute, samt att jag har gjort ett ordentligt underarbete med god dränering innan plantering.