Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Vinranka som ser död ut - när vet man säkert?
          CharlotteF
          Inlägg 24-05-2012, 09:06
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 180
          Medlem nr: 45 419

När kan man vara säker på att en vinranka dött? Om min ena ranka visar sig faktiskt vara död så vill jag ju ersätta den så fort som möjligt, men när kan man vara säker? Mina andra rankor jag har lever och har satt knoppar och en del blad har kommit ganska långt. Men en visar inget livstecken alls ännu. Är det fortfarande för tidigt att veta säkert?

En fråga till på samma tema. Mina rankor som lever verkar ha frusit i topparna, där finns inga knoppar och ser väldigt torrt och trist ut. Ska man klippa bort det döda, isåfall när? Och hur långt ner ska man isåfall klippa? Tänker på blödningsrisken.

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          RibesRubusVitis
          Inlägg 24-05-2012, 10:43
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 2 133
          Medlem nr: 6 842

Vänta en månad till. Först vid midsommar kan man verkligen börja misströsta. Jag har ibland varit färdig att ge upp, men sedan har plantan ändå vaknat till liv.
          Om topparna är frusna gör de knappast någon skada på resten som lever. De behöver inte klippas bort förrän den förvedade årstillväxten beskärs framåt nyår eller så. När det blir aktuellt skär du strax ovanför en levande knopp som kan ta vid nästa år.
          Frusna toppar kan faktiskt vara till nytta för lägre, latenta knoppanlag. Vindruvor har s k "apikal dominans" som gör att tillväxthormon koncentreras till skottspetsarna, medan lägre knoppar hålls skyddade. Det är ett skäl till att vinodlare ofta klipper mycket sent, mars-april eller så. Har knopparna i spetsen förfrusit, får de lägre sitt tillväxthormon senare, när frostrisken är över.

Citera
          CharlotteF
          Inlägg 27-05-2012, 15:29
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 180
          Medlem nr: 45 419

CITAT (RibesRubusVitis @ 24-05-2012, 11:43) *
          Vänta en månad till. Först vid midsommar kan man verkligen börja misströsta. Jag har ibland varit färdig att ge upp, men sedan har plantan ändå vaknat till liv.
          Om topparna är frusna gör de knappast någon skada på resten som lever. De behöver inte klippas bort förrän den förvedade årstillväxten beskärs framåt nyår eller så. När det blir aktuellt skär du strax ovanför en levande knopp som kan ta vid nästa år.
          Frusna toppar kan faktiskt vara till nytta för lägre, latenta knoppanlag. Vindruvor har s k "apikal dominans" som gör att tillväxthormon koncentreras till skottspetsarna, medan lägre knoppar hålls skyddade. Det är ett skäl till att vinodlare ofta klipper mycket sent, mars-april eller så. Har knopparna i spetsen förfrusit, får de lägre sitt tillväxthormon senare, när frostrisken är över.

Tack så jättemycket för ditt svar! Då får jag ha lite mer tålamod innan jag köper en ny helt enkelt. Denna planta som jag är osäker på om den lever är en Einset. Den ska klara vår zon (2), men den står i en kruka i uterummet. Krukan var en stor plastkruka som jag efter bästa förmåga försökte vinterisolera, men jag kanske inte lyckades? Å andra sidan hade vi en väldigt mild vinter.. Hur ofta ska man vattna en vinranka som står på detta sätt? Under både sommar och vinter? Kanske den fick för lite vätska i vintras? Nu har jag skaffat en Lindesbergskruka till den, så nu är jag inte orolig för nästa vinter iallafall. Vinterisolerad, och rymmer 55 liter jord.

Tack, jag struntar i att klippa topparna på de rankor utomhus som frusit ner en bit! Kanske de frös ner så för att det var deras första vinter? De ska vara väldigt härdiga alla sorterna jag har där ute, samt att jag har gjort ett ordentligt underarbete med god dränering innan plantering.

Citera

Inlägg i den här tråden
          CharlotteF   Vinranka som ser död ut - när vet man säkert?   24-05-2012, 09:06
          Peztis   Min Himrod frös ned nästan helt (planterade den fö...   27-05-2012, 20:37
          CharlotteF   Min Himrod frös ned nästan helt (planterade den fö...   30-05-2012, 07:39
          CharlotteF   Nu är Einset slut hos Odla, så jag kan inte bestäl...   04-06-2012, 10:03
          oliv   Vänta juni ut, skulle jag göra. Om man planterar ...   04-06-2012, 11:14
          CharlotteF   Vänta juni ut, skulle jag göra. Om man planterar ...   04-06-2012, 11:45
          oliv   Bara vänta, det finns inget att göra mer än att in...   04-06-2012, 13:56
          Bassam   Hej  Du kan veta om den lever eller inte om du sk...   05-06-2012, 00:08
          CharlotteF   Den LEVER!!!! Äntligen har det bör...   02-07-2012, 16:20
          andersen   Den LEVER!!!! Äntligen har det bör...   02-07-2012, 19:21
          CharlotteF   Min efarenhet säjer att vinrankor inte trivs i kru...   02-07-2012, 20:25
          CillaM   58L räcker knappast åt en vinplanta. Ner i jorden ...   02-07-2012, 22:08
          strandskatan   Vad jag är glad att jag läste den här tråden! ...   06-07-2012, 19:37
          CharlotteF   Vad jag är glad att jag läste den här tråden! ...   08-07-2012, 13:47
          strandskatan   Den köptes förra sommaren, på plantskolan sa de de...   09-07-2012, 18:43
          Sassan   Är så glad att jag hittade denna tråd, skapat medl...   28-05-2018, 20:27
          Mjärden   Mina två vinrankor var avätna av rådjur och verkad...   28-05-2018, 22:39

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 15-10-2025, 18:40

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon