Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Tips på växter till skuggrabatt?
          Lestat
          Inlägg 27-05-2012, 17:37
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 6
          Medlem nr: 67 569

Hallå!

Tänkte liva upp en ganska tråkig vägg på baksidan så jag gjorde två rabatter, märkte sen att skuggan faller i stort sett hela tiden på dygnet och undrar om någon har några tips på vad som skulle kunna passa?

Färgskalan på växterna går i lila, rosa, blått och vitt på denna sida huset.

Det jag har nu är pioner på kanterna och de verkar trivas bra i skuggan (flyttade de förra året och då blommade de), penséer (fyndade 10st för 50:-!) och jag har även "ormöga" som jag hoppas ska föröka sig på ett bra sätt så jag kan ha den som marktäckare hela vägen längst fram.

Skulle gärna ha en klättrare i mitten. Gillar symmetri så jag vill ha samma på båda sidor av bänken.

Tar tacksamt emot tips och idéer! Fotona togs kl.10 på morgonen så den strimma sol som syns är det sista rabatten ser på dagen....

SAM_1676.JPG

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Silvantia
          Inlägg 28-05-2012, 11:13
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 26
          Medlem nr: 46 863

Såg att någon gett tips på Rhododendron..men gillar de verkligen HELskugga? Det jag läst på (för jag letar nämligen oxå blommor/blombuskar till vår framsida i norr) så vill de ha helsol eller allra bäst halvskuggiga lägen roddisarna.
          Kan någon ge mer klarhet i det där med roddisarna?

Letar även efter en storblommig clematis som tål helskugga, vill helst inte ha alpsorten som är blå bara..tips? helst rött/ros/orange-hållet.

På vår skuggsida har vi irisar, hortensiabuskar, någon marktäckare (vet inte vad de heter), pioner, tuplaner. Allt frodas och trivs i diverse olika färger smile.gif
          Både pioner och irisar är ju snygga om man vill ha något buskigt eller något högre.

Citera
          oliv
          Inlägg 04-06-2012, 11:00
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 738
          Medlem nr: 4 607

CITAT (Silvantia @ 28-05-2012, 12:13) *
          Såg att någon gett tips på Rhododendron..men gillar de verkligen HELskugga? Det jag läst på (för jag letar nämligen oxå blommor/blombuskar till vår framsida i norr) så vill de ha helsol eller allra bäst halvskuggiga lägen roddisarna.
          Kan någon ge mer klarhet i det där med roddisarna?

Mina rhododendron växer alla på norrsidan och trivs.

--------------------
          ~ zon 1 ~

Citera
          Silvantia
          Inlägg 04-06-2012, 12:06
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 26
          Medlem nr: 46 863

CITAT (oliv @ 04-06-2012, 12:00) *
          Mina rhododendron växer alla på norrsidan och trivs.

Är det i, i princip helskugga? Vårt hus framsida får bara lite sol tidig morgon och ev. lite på sen kväll - skugga hela dagen med andra ord.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 24-07-2025, 15:45

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon