OK, så angreppen ökar alltså. OK, om det är rost, någon av rostsvamparna, så är det efter bladfall som man antingen kan ta bort bladen, och/eller lägga på kompost, kogödsel mm. Detta för att minska svampens övervintringsmöjligheter i bladen och nästa års nya angrepp.
Kvävet skulle jag inte bry mig om alls. Dina buskar har god tillväxt, och det är alltid en risk att efter midsommar kvävegödsla dessutom. Kvävet är inte dina buskars problem.
Droppslangar ger olika mycket beroende på vilken typ det är. DU kan efter en omgång kolla i jorden hur långt ned vätan trängt, peta med liten spade och finger. Rotbevattning i form av rör som man försöker komma ned med har jag inte mycekt erfarenhet av, och tror jag är helt onödig och sämre. Bäst är i stort sett alltid att efterhärma regn, och kan man slippa att väta ned bladverket under lång tid genom dropp på marken så är det bra.
Ett sätt att vattna mer med droppslang är att lägga den i S-formationer mellan buskarna. Ger mer vatten per yta än en rakt liggande droppslang.
--------------------
|