Jag har inget jättebra svar, men jag funderar på vattningen, enligt min erfarenhet gillar inte chili att ha det blött alltid, jag låter alltid mina plantor torka ut då och då. Kanske har din flickväns plantor fått begränsad mängd vatten vilket lett till att de växt långsammare på höjden men blivit "knubbigare"?
Ljus är jätteviktigt när man sår tidigt, mina (som är sådda i februari) har redan frukt, men de har stått under extraljus hela tiden. Utan ljus växer de sämre, och de blir långa och skrangliga..... Bara ljuset i ett fönster räcker inte riktigt till, om det inte är ett extremt soligt söderläge med ljus hela dagen.
Man måste också tänka på näringen, den tar slut efter ett tag och då behöver man tillföra ny. Kan det vara något sådant som gör att vissa växer dåligt?
Sedan ska vi inte glömma att vissa sorter är taniga (höga och smala) medan andra är korta och knubbiga. Vad är det för sort du har sått? Enligt min erfarenhet blir Jamaican Bell-plantor höga och taniga och ser inte mycket ut för världen (in plantor har dock varit över 1,5 m höga!), medan Lilac och Hungarian Yellow Hot Wax är små, knubbiga och välgrenade, och blir inte mycket högre än 40 cm i normalstor kruka......
Glömde skriva att dåligt ljus och ständigt fuktig jord INTE är optimalt för chili, de vill ha mycket ljus och värme för att trivas. Däremot klarar de som sagt att torka ut då och då.
Redigerat av KRT: 24-06-2012, 16:00
--------------------
Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)
|