Med andra ord skall du inte ha ett akvarium, för abborre kräver rejält rent vatten, samt relativt kallt vatten.
På vinterna tro jag att de behöver en viloperiod, och om man inte har akvariet i ett garage eller liknande så är det inte lätt att lösa.
Mat till aborrar vet jag ej, men självklart mår de bäst av en naturlig blandning, troligtvis skulle detta fungera
1 kg vitt fisk (kolja, torsk osv)
1 kg spenat
2 vitlöksklyftor (för immunförsvaret)
2 bananer
2 tsk abc vitaminer
Kör i mixer, frys sedan in i block som är lätta att bryta till portions storlekar.
Ang filter till en damm om du vill ha ett naturligt filter
Pumpa upp vattet till någon slags behållare, i denna behållare odlar du under vattensväxter, se till att vattnet passerar lungt och stilla igenom.
Vad man vanligast använder i ett akvarium är vattenpest, detta är en växt som suger ut näringen ur vattnet så att det inte blir algblommning.
Dessutom tar vattenpesten hand om nitrat (bildas av ruttnande växtdelar samt avföring) innan det har hunnit omvandlas till nitit(giftigt för fiskarna även i låga doser)
Dock krävs stora filter om man enbart skall basera dem på växter, vill man göra mindra skall man även använda filtermassa.
Filtermassan skall vara relativt grov så att det bildas en algmatta där, I denna lever de positiva bakterierna, dessa äter nitrat.
Har jag rört till det lite väl för dig nu?