CITAT (bosabengt @ 25-06-2012, 13:26)

Ja då kan det vara så då att jag hållt jorden lite för fuktig. Just nu har jag min första skörd i krukor som är ca 10 cm uppetill. Ska jag plantera om dem i större redan? Dem är ju bara ca 30 cm höga (den högsta).
Min andraskörd som är max 10 cm växer i en liten plastkruka ca 4cm uppetill.
Om man inte ska ta för stor kruka, varför växer flickvännens plantor så bra då? Hon satte dem direkt i stora vanliga blomkrukor utan dränering. Och dem är riktigt fina som på bilden. Även om man kanske inte ser så bra på bidlen just.
30 cm höga i 10 cm kruka, då tycker jag det låter som det är hög tid att dom får större kruka. Jag skulle sätta dom i en 15-16 cm kruka och sedan när rötterna kommer ut i botten plantera om igen i större kruka. Samma sak med de som står i 4 cm kruka, det låter väldigt litet, dom borde va lagom att sätta i 10 cm krukor.
Att din flickväns plantor växer bättre kan ju bero på flera saker men jag skulle tro att det främst beror på att de haft det torrare. Tycker inte heller att de krukorna ser särskilt stora ut.
Hur är det med rötter på dina? Antar att de inte har så väldigt mycket rötter eftersom de växer dåligt. Det brukar bli ordentligt med rötter när de mår bra och man får plantera om flera ggr när de växer ut i botten. Största anledningen till att jag tycker du ska plantera om dina är för att de ska få ny luftigare jord så de trivs bättre. Rötterna behöver även ha syre, inte bara vatten, och har de stått för fuktigt blir det väldigt tätt och syrefattigt i jorden.