CITAT (Gossen Ruda @ 26-06-2012, 20:35)

Tar det aldrig slut?
http://www.youtube.com/watch?v=rvUrB1Z9DSE 109 är en större marknad i Tokyo, fast nog får jag ryska vibbar av melodin.
Måste erkänna att jag drabbats av ett visst missbrukssyndrom vad gäller ovanstående video. Sällan har musiken suttit så fint i mitt sinne. Hammaren, städet och stigbygeln i båda öronen kvider av välbehag över att förmedla välljudet och när sen synnerverna vibrerar av lycka över vad de får se är det kört. Kanske är det skoluniformerna som gör sitt till?

Jag tycker fortfarande det låter ryskt eller slaviskt men det är bara mina spekulationer.
Beträffande titeln och innehållet så har min japanexpert mer att tillägga. 109(マルキュー) betyder 109 (Marukyuu) där marukyu helt enkelt är 0 & 9. Marukyuu är smeknamnet på byggnaden som egentligen heter Shibuya 109 och är ett mycket berömt 8-våningars köptempel för japanskor i tonåren. Där finns allt och mer därtill de behöver i exempelvis kläder och smycken. Det ligger logiskt nog i stadsdelen Shibyua i Tokyo. Företaget som äger huset heter Tōkyū Group (東急グループ) där de första kanjitecknen även kan uttydas som 109, också det lite logiskt med tanke på namnet. Det har dock inget med namnet Tokyo att göra, det skrivs 東京
För att återgå till videon så är den verkligen jämlik, alla tjejerna får sjunga en bit solo även om nån låter jätteförkyld, motsatsen är Minami Minegishi som verkligen sjunger bra. Hon hörs vid 1:42 för den som inte vet vem hon är.
Visst ja, observera att denna tråden bara är till för positiva och nästan positiva saker, gnället har en annan tråd.
Redigerat av Gossen Ruda: 27-06-2012, 17:50