Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Pionfråga
          Krakel Spektakel
          Inlägg 26-06-2012, 18:13
          Länk hit: #1

Validating
          Antal inlägg: 11
          Medlem nr: 32 820

Jag undrar om någon mer än jag sett sina pionknoppar torka in, för att sen inte blomma över huvud taget. Vad kan detta bero på, vädret har varit normalt (varierat regn o sol)?

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          KRT
          Inlägg 30-06-2012, 07:43
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 3 001
          Medlem nr: 26 121

Jag har sett pioner bete sig på det sättet när växten inte har tillräckligt med energi för att utveckla blomman vidare. Vanligen på unga plantor, eller plantor som är nyligen omplanterade.

Jag har en Sara Bernhardt som jag flyttade hösten 09; 2010 fick den fem-sex pytteknoppar som torkade in, 2011 fick den 10-talet knoppar varav ca häften torkade in, och i år fick den ca 10 knoppar varav endast en torkade in och resten blev till blommor.

Ser samma sak med några köpta pioner - första året blev det blad, anda året (i år) blev det blad + någon enstaka knopp som torkade in - nästa år förväntar jag mig att de kan sätta en-två knoppar som det blir blommor av.

Det viktiga är att vattna om det är torrt och gödsla efter blomning, eftersom det är så anlagen för nästa år sätts. Så om ni sköter era pioner bra i sommar kommer de visa tacksamhet för det nästa sommar....

--------------------
          Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 23-07-2025, 08:22

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon