Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Stora prblem med myror
          BigDaddy
          Inlägg 27-06-2012, 23:34
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 619
          Medlem nr: 25 317

Jag behöver hjälp. Myror överallt på tomten.
          Jag störs inte så mkt av dem i gräsmattan & på de flesta ställen men jag kan inte ställa en enda kruka ngnstans på tomten utan att de tar över den.
          Likaså är det rätt jobbigt på altanen mellan stenplattor.
          Dessa ställen vill jag ha bort dem från & behöver tips.

Jag har skummat runt lite & läst om Myrr, kanel, kalk, såpa, aska, myrhus(vet inte vad det är), fun-saft.
          Jag känner inte för att använda gift utan har siktet inställt på aska & kanel. Ev även FUN.
          1. Hur ska jag gå till väga?
          På plattor är det inga problem men i krukor tänkte jag.
          2. Dör växten av kanel, aska & FUN?
          3. Ska jag strö uta kanel & aska el vattna ner den?
          4. Vilket av dessa fungerar bäst?
          5. Dör myrorna av dessa 3 el försvinner de bara därifrån?

Vatten ska vara bra har jag hört men det funkar inte här. Nu har jag vattnat på plattor & krukor till förbannelse men likväl finns de kvar.
          Jag flyttar krukorna lite varstans men de finns alltid myror i dem oavsett.
          Jag tror att jag skulle behöva sprida ngt medel på lite större ytor på tomten än endast på altan & i krukorna för annars kommer de nog bara igen IOM att de är så många överallt. Men helst alltså skrämma bort dem, inte döda.
          Men finns inga alternativ så blir jag tvungen till att ta död på en del för detta funkar inte. De är otroligt många på varje kvadratcentimeter på hela tomten.
          Iaf hade jag önskat ha en del av tomten lite fri iaf. Inte helt från myror men iaf inte sådana mängder som nu finns.

Please hjälp mig svara på mina undringar så blir jag mkt tacksam! smile.gif

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          fvd
          Inlägg 01-07-2012, 08:36
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 1 371
          Medlem nr: 25 623

Igår var jag ute och rensade rabatter och då tittade närmare på myrorna de är ljust bruna och små. Dessutom hittade jag flygmyror. Jag har alltså två frågor, vilka sorter kan det vara ?

--------------------
          Zon 1

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 01-07-2012, 09:12
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

CITAT (fvd @ 01-07-2012, 09:36) *
          Igår var jag ute och rensade rabatter och då tittade närmare på myrorna de är ljust bruna och små. Dessutom hittade jag flygmyror. Jag har alltså två frågor, vilka sorter kan det vara ?

Nja, svaret på fråga två är att alla myror förökar sig artmässigt via bevingade könsdjur. Första frågan kräver en precisering, är de bruna åt det gula hållet och håller sig mest under jorden? I så fall är det gula tuvmyror varav Lasius flavus är vanligast. De lever mest av att mjölka rotlöss de odlar på div växter. Troligen är den hårda linjen bäst, dränk bona med en myrr-lösning. Läs på förpackningen. Myrdosor kommer förmodligen inte att fungera.

Edit stavfel.

Redigerat av Gossen Ruda: 01-07-2012, 10:36

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera

Inlägg i den här tråden
          BigDaddy   Stora prblem med myror   27-06-2012, 23:34
          EKLO   Hej, man undrar ju lite vad det är för sorts myro...   27-06-2012, 23:48
          Cilla   Om de "boar" i krukor och bland stenplat...   28-06-2012, 00:57
          Gossen Ruda   Garanterat svartmyror eller trädgårdsmyror som du ...   28-06-2012, 05:18
          fvd   Jag har också otroligt mycket myror i min gamla tr...   28-06-2012, 07:08
          kolmask   Jag fick tips om att lägga ut majsmjöl. De äter ti...   28-06-2012, 21:20
          Bengalow   Jag har precis fått svartmyror som svärmar på alta...   28-06-2012, 21:26
          BigDaddy   Ja det är mestadels svartmyror tror jag. Några stö...   28-06-2012, 23:27
          Azur   Radar, är det ngt likt Myrr? Nej, radar är en pyre...   29-06-2012, 07:51
          duo2010   Radar, är det ngt likt Myrr? Sniglar har jag fullt...   30-06-2012, 20:01
          Bassam   Hej Rådjur och myror kan man borta från dem, Om ha...   29-06-2012, 01:00
          Lady Hamilton   Läste i en tidning för ett tag sedan att man kunde...   30-06-2012, 18:05
          Bengalow   Om kanel och bikarbonat tar död på myror, så är de...   30-06-2012, 21:29
          fvd   Jag antar att alla de här ovanstående tipsen funge...   30-06-2012, 22:18
          Anki på Öland   Jag antar att alla de här ovanstående tipsen funge...   04-07-2012, 20:38
          fvd   Tack! Då har jag nog tuvmyror.   01-07-2012, 10:26
          fvd   Det skall jag absolut göra. Jag tusar och tackar ...   04-07-2012, 21:10

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 07-08-2025, 02:30

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon