Vår pump hänger frostfritt nere i brunnen. Pumpen kan ju förstås gå sönder men det händer ytterst sällan. Vattnet kan nästan ta slut en torr sommar (vi har vanlig brunn, inte djupborrad). Vid elavbrott har man inget vatten. När man öpnnar vattenkranen kommer det först lite vatten, sen går pumpen igång och det kommer mycket vatten. I början när vi skaffade varmvatten hade vi en varmvattenberedare som värmer vattnet medan det rinner igenom, det var ingen bra idé, för när man duschade kom det olika mycket vatten beroende om pumpen var igång eller inte och vattnet blev omväxlande iskallt och skållhett. Nu har vi varmvattenberedare som alltid håller en viss mängd vatten varmt. Varmvattnet kan ta slut om t.ex. flera personer duschar efter varandra. Varmvattenberedaren kan gå sönder (har hänt). Vattenkvalitén kan förändras, vi trodde att vi hade bra vatten men ett nytt prov visade att det inte var så bra längre. Vattenprov kostar pengar (det första bjöd kommunen på när jag flyttade hit) och om vattnet är otjänligt måste man kanske skaffa filter. Oj vad negativ jag låter, men jag tänker aldrig på det där med vattnet i vanliga fall, det bara finns där. Trekammarbrunnen måste tömmas och det är väldigt dyrt så vi tänker på att inte spola ner onödigt mycket papper etc. Lutningen på röret är nog inte riktigt tillräcklig, vi har fått lite stopp ibland, alltså inte stopp utan att det dämms upp lite och rinner av för sakta. Men om man gör rätt från början är det nog inget man behöver tänka på.
--------------------
Det ska gå.
|