Det finns en massa olika teorier om hur ev åkerfräken beter sig och vissa stämmer men inte andra. Du har ju ett akut problem och jag känner verkligen med dig. Jag ser tre sätt som skulle kunna fungera som du nu har det.
*Pensla, pensla, pensla på koncentrerad roundup hela hela... tiden. Det som händer då är att den söker sig vidare ut i kanterna på gräsmattan och du kan fortsätta att bekämpa de där.
* Lägg tjock svart markduk på gräsmattan och lägg på ett tjockt lager jord ovanpå och så ny gräsmatta. Även då kommer den upp utanför gräsmattan och bekämpa den där.
* Gräv bort hela gräsmattan minst en halv meter djupt forsla dit ny jord och så på nytt. Har du den sedan utanför gräsmattan sedan får du fortsätta att bekämpa där.
Det här vet jag av egen erfarenhet och mycket svett och möda och det fungerar. Om åkerfräken finns i närheten får man sedan vara vaksam och ge sig på det som kommer och fortsätta att bekämpa. Anledningen till att den är så svår är att rötterna går 1,5 m djupt och slänger ut revor horisontalt så att det blir som ett nät. Dessutom fröar den sig så om den finns i närheten. Åkerfräken är så starkväxande så den kommer upp genom asfalt murar och det mesta som går att nämna. Roundup- om man använder det rätt är inte farligt för grundvattnet, det är bara larv. Det går åt ytterst små mängder om man tar sitt ansvar. Jag vet att det inte finns något annat sätt än möjligen grävskopa som går att stoppa den. Däremot skulle jag inte äta eller bjuda mina barn på köpta bär och grönsaker då kan vi verkligen snacka om besprutning. Amen !!
--------------------
Zon 1
|