CITAT (bosabengt @ 03-07-2012, 10:08)

Okej, så om jag vill sätta nya frön redan nu så funkar inte det lr?
Mina plantor växer fortfarande i snigelfart, kan det bero på att det inte är tillräckligt varmt ute? Är ju neråt 10-12 grader på nätterna. Fast på dagarna nu är det ju alltid varmt och över 20 grader i mitt lilla växthus.
Det beror på vad du menar med funkar.
Det går naturligtvis bra att så nu men eftersom det är så sent på säsongen tror jag inte att du kommer få särskilt mycket frukt på dom om du ens hinner få någon. Det du kan göra i så fall är att antingen fortsätta odlingen inomhus under vintern. Då måste du skaffa extra belysning. Med bra belysning,tex en LED lampa avsedd för odling kommer dina plantor att fortsätta att växa och kanske till och med sätta frukt.
Det andra alternativet är att försöka övervintra plantorna. Då behöver du inte skaffa någon belysning. Plantorna kommer inte heller att växa under vinterhalvåret men om du har tur och de överlever brukar de börja växa tidigt på våren och har då möjlighet att bli stora och sätta riktigt mycket med frukt. Att övervintra är inte helt enkelt och för min egen erfarenhet är att det inte är så många plantor som överlever.