Jag blir så trött på SMHI. Jag försöker planera mina trädgårdsaktiviteter utifrån deras prognoser, men det är hopplöst. Tiodagarsprognosen är totalt värdelös, den verkar uteslutande vara baserad på statistik från föregående år, men även tvådagarsprognosen är väldigt, väldigt, dålig. När jag igår kollade vad det skulle bli för väder idag så sa prognosen att det skulle regna hela dagen, totalt skulle det bli cirka 10 mm nederbörd. Alltså inte jobba i trädgården. Idag skiner solen, och SMHI har ändrat sin prognos: SOLSKEN HELA DAGEN, 24 grader varmt, noll nederbörd.
Att tiodagarsprognosen är dålig är en sak, men hur lyckades de få totalt fel till nästa dag? Försvann regnvädret oväntat? Vände regnvädret? Tog det bussen till Spånga? Vem vet (i alla fall inte SMHI).
Är det bara för att jag använder gratistjänsten på nätet? Får de som betalar för sina prognoser bättre prognoser?
Jag vet, jag vet: jag borde använda yr.no istället för SMHI. Jag tittade in på yr.no igår, och de sa att det skulle bli fint väder. Jag trodde inte på dem. Nej jag fattar inte heller hur jag tänkte, men på nåt vis litar man ändå på SMHI trots att man vet hur kassa de är.
Redigerat av Azur: 01-07-2012, 10:34
|