CITAT (*Stintan* @ 13-07-2012, 08:58)

Nu chansade jag att gå in här igen. Det var min varning som Anki la in tidigare. Jag fick proffshjälp att rensa datorn efter intrångsförsöket och då hittades ca 40 infekterade filer som vi med mycket möda och stort besvär lyckades bli av med.
Observera att jag har/hade alla program uppdaterade och den senaste versionen av F-secure men detta är virus som inte antivirusprogrammen ser annat än undantagsvis. Namnet går inte att googla på för det är slumpmässiga namn och behöver inte vara samma i alla infekterade datorer. Jag har kört ut loggar med hjälp av proffprogram där man kunde se alla skadliga infekterade filer vilka vi sen efter flera körningar lyckades få bort.
Jag fick varningen när jag var i Trädgårdsavdelningen, tog snabbt en skärmdump och stängde sen ner sidan för att kunna köra antivirusprogrammet. Viruset gjorde att jag inte kom ut på nätet trots att jag bevisligen var uppkopplad!
Eftersom det fanns så många infekterade filer som inte antivirusprogrammet reagerat på kan de ha smugit sig in utan att jag märkt något tidigare. Det tog mig 2 dagar att få datorn ren.
Detta är virus som det är ganska vanligt kommer genom något annonsnätverk som sajter använder sig av har jag fått veta. Jag har skickat alla upplysningar och en massa skärmdumpar till Göran vilket han tackat för. Nu har jag inte hört något på en vecka men jag hoppas verkligen att detta tas på allvar och inte nonchaleras.
Jag kommer inte att gå in här igen förrän jag får klartecken om att hålen är tilltäppta. Vi är många medlemmar som på Facebook försöker hålla oss uppdaterade om det händer något och som tillsvidare avstår Odla.
Tack för infon jag gör det samma.
Vi är många som blivit drabbade på olika sätt av kränkande behandling. Idag hörs ordet mobbning ( kränkande särbehandling) allt oftare i radio/TV och i övrig media och på arbetsplatser. Men vi måste lära känna ordet och vad det betyder.