CITAT (sparvuggla @ 15-07-2012, 07:32)

Jägare vill ju försvara jakten till varje pris. Ingen ödmjukhet eller erkännande att man kan ha fel, nej inte bland jägarkåren inte.
http://www.aftonbladet.se/debatt/debattamn...ticle6201293.abJa, tror man allt man läser så...
"Dessa djur dör inte omedelbart efter skottet, mellan 15 och 30 procent av djuren skadeskjuts och får utstå ett onödigt lidande.
Under älgjakten skadskjuts 14 procent av djuren, mer än 10?000 älgar, varje år. Trots eftersök med hund kan älgen få lida en längre tid innan den avlivas."
Kan ju bara relatera till de laget jag känner till, var ett antal årsen en eftersökshund fick sättas in, mest för att älgen gick in i en tät planetring och var svår att hitta, när älgen sen hittades var den redan död och låg ca 100 m från skottplatsen.
Så dessa siffror på 14% tar jag med ett paar nypor salt, för det skulle innebära en skadsjutning vart annat / vart tredje år i det lag jag har koll på, och det är långt därifrån...
Står även siffror i artiklen på 15 - 30 % skadsjutning, även detta tar jag med ett par nypor salt, mer riktiga sifffror skulle jag gissa på ligger mellan 0 - 5 %
Att annat poppulärt argumet mot jakten brukar vara att alla jägare är stupfulla och skjuter på allt som rör sig, även detta är ett argument jag ställer mig frågaande till, de jägare jag känner till är alla rörandde överens om att alkohol och jakten skall man skilja åt, först jakt, sedan alkohol när jakten är avslutad.
Har för övrigt sett många jägare stupfulla, men även poliser, brandmän, väktare, lärare, chafförer mm, men bara på fest och fritid.
De flesta är även överens om att det bästa skottet är det man håller inne med, altså är man det minsta osäker håller man inne med skottet och låter djuret löpa...