CITAT (Digger @ 17-07-2012, 18:58)

Jag har nu försökt stötta trädet med några plankor. Skyddar stam och grenar mot tryckskador med skumgummi som jag lindat in i fiberduk, hoppas det räcker. Kommer denna stöttning att ha någon effekt eller är jag helt ute och cyklar? Jag ska försöka stötta upp ännu mer om det går. Hur länge ska stöttorna stå där?
Du kan ha dem kvar till slutet av augusti, då har trädet i stort sett upphört med byggning av celler för att stå mer upprätt. Nästa vår, i april/maj när trädet är mjukt kan du göra en annan variant som är mer effektiv och som tillåter trädet att vaja (som är viktigt).
Sätt en rejäl påle i backen en bra bit bort på andra sidan trädet, dragsidan. Sätt mycket brett mjukt band, ev med mjukt underlag där bandet ska trycka på stammen. Spänn trädet i den riktning du önskar med t ex rep mellan bandet runt trädet och pålen. Efterspänn i juni om det går. Tag bort anordningen i augusti, och fortsätt året därpå om det behövs.
Jag brukar använda lakansväv eller geotextilremsa runt trädet, flerdubbelt med minst 10 cm anläggningsyta mot stammen. Sedan knyter jag dubbelt rep från detta till pålen. Vid eftersträckning sätter jag en pinne mellan de två repen och snurrar runt några gånger så att jag kan sträcka lite i taget. Det gäller att vara försiktig så att man inte åstadkommer knäckskador. Bättre då att sträcka lite i flera år.
I din fortsatta beskärning kan du tänka på tyngden i grenverket så att du lättar mer på tyngsta sidan.