Kanske en konstig fråga, men jag lägger den här då frågan främst handlar om träden som träd och inte deras frukt....
Hur stor blir en persika resp kvitten egentligen i Sverige, zon 1? Och med storlek menar jag både höjd och bredd.... Under förutsättning att de trivs förståss, men det är ju självskrivet

Och vilken "form" har ett naturligt växande träd, alltså inte spaljerat eller klippt för att stå mot en vägg. Blir de enstammiga träd, blir kronan bred, smal, hög; blir det ett tätt eller glest träd, osv?
Bakgrund: Jag har planer på att placera ett träd i en "liten (ca 30 kvm) alkov i trädgården, och skulle gärna vilja ha ett träd där, men det för inte ta över helt eller göra det omöjligt att vistas där. Önskar alltså ett träd som är enstammigt som man kan gå under (alt smalt pelar-likt växtsätt), och gärna med lite glesare krona så solen kan strila genom grenverket och ge lite halvskugga. Eftersom jag gillar medelhavsväxter så hade kvitten eller periska passat förträffligt

, men om någon har ett bättre förslag så lyssnar jag

Läget är söder med vindskydd åt väster, öste och norr. Varmaste och mest gynnsamma läget i trädgården, om än något skuggigt förmiddagar och eftermiddagar då huskroppar som samtidigt ger lä skuggar.... Något torrt så klart, men väldränerat och jag jordförbättrar självklart vid plantering.