Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Storlek och form på kvitten resp persika?
          KRT
          Inlägg 21-07-2012, 21:13
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 3 001
          Medlem nr: 26 121

Kanske en konstig fråga, men jag lägger den här då frågan främst handlar om träden som träd och inte deras frukt....

Hur stor blir en persika resp kvitten egentligen i Sverige, zon 1? Och med storlek menar jag både höjd och bredd.... Under förutsättning att de trivs förståss, men det är ju självskrivet smile.gif
          Och vilken "form" har ett naturligt växande träd, alltså inte spaljerat eller klippt för att stå mot en vägg. Blir de enstammiga träd, blir kronan bred, smal, hög; blir det ett tätt eller glest träd, osv?

Bakgrund: Jag har planer på att placera ett träd i en "liten (ca 30 kvm) alkov i trädgården, och skulle gärna vilja ha ett träd där, men det för inte ta över helt eller göra det omöjligt att vistas där. Önskar alltså ett träd som är enstammigt som man kan gå under (alt smalt pelar-likt växtsätt), och gärna med lite glesare krona så solen kan strila genom grenverket och ge lite halvskugga. Eftersom jag gillar medelhavsväxter så hade kvitten eller periska passat förträffligt tummenupp.gif , men om någon har ett bättre förslag så lyssnar jag smile.gif

Läget är söder med vindskydd åt väster, öste och norr. Varmaste och mest gynnsamma läget i trädgården, om än något skuggigt förmiddagar och eftermiddagar då huskroppar som samtidigt ger lä skuggar.... Något torrt så klart, men väldränerat och jag jordförbättrar självklart vid plantering.

--------------------
          Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 22-07-2012, 12:08
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

kvitten går bra att odla i kruka, kräver sitt utrymme efterhand. Är du rädd att det ska frysa ihjäl, så ta in det efter det frusit lite och fällt bladen och sätt den inne med mycket extraljus. Sedan ut igen efter att frostrisken är förbi och avhärda ordentligt. Har haft en frösådd och gjort på detta vis, men har tänkt en tid att köpa en större namnsort.

Citera
          Kryddan03
          Inlägg 22-07-2012, 18:02
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 1 257
          Medlem nr: 3 013

CITAT (Alexander-VG-zon3 @ 22-07-2012, 13:08) *
          kvitten går bra att odla i kruka, kräver sitt utrymme efterhand. Är du rädd att det ska frysa ihjäl, så ta in det efter det frusit lite och fällt bladen och sätt den inne med mycket extraljus. Sedan ut igen efter att frostrisken är förbi och avhärda ordentligt. Har haft en frösådd och gjort på detta vis, men har tänkt en tid att köpa en större namnsort.

Finns det sorter upp till zon III blir det inga problem - även zon II då jag egentligen antagligen ligger på gränsen mellan I och II på terrassen och det är enklare att fixa "mikroklimat" ute än att ta in den. Jag har ju stort och terrassen ligger på själv taket så stora kärl är heller inget problem. smile.gif

--------------------
          Odlar på taket i zon II

Citera

Inlägg i den här tråden
          KRT   Storlek och form på kvitten resp persika?   21-07-2012, 21:13
          Kryddan03   Kvitten blir 3-5 meter enligt den här artikeln i D...   21-07-2012, 21:37
          KRT   Kvitten blir 3-5 meter enligt den här artikeln i D...   21-07-2012, 21:41
          Kryddan03   Då är varken kvitten eller persika enorma träd, me...   21-07-2012, 21:51
          Alexander-VG-zon3   Ett annat träd eller kanske trädbuske med lite ...   21-07-2012, 22:16
          Kryddan03   Mispel är också fint! :tummenupp: Lite triv...   21-07-2012, 23:38
          Cilla   Fyller på: Kvitten kan du beskära på olika vis me...   22-07-2012, 00:12
          Kryddan03   I övrigt vad gäller kvitten kan jag inte låta bli ...   22-07-2012, 00:24
          Cilla   Ja det tror jag fungerar. Har inte provat själv me...   22-07-2012, 01:07
          Kryddan03   Ja det tror jag fungerar. Har inte provat själv me...   22-07-2012, 01:59
          KRT   Det låter helt klart som att kvitten kan vara det ...   22-07-2012, 08:28
          Alexander-VG-zon3   Det låter helt klart som att kvitten kan vara det ...   22-07-2012, 12:21
          KRT   Ja det finns många namnsorter, dom som är härdigar...   23-07-2012, 08:46
          Ålgryte   Finns kvitten som buske? I våras köpte jag en kruk...   22-07-2012, 09:32
          Kryddan03   Finns kvitten som buske? I våras köpte jag en kruk...   22-07-2012, 17:53
          Bassam   Hej När man köper träd, man behöver att vilja trä...   22-07-2012, 18:40

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 24-09-2025, 02:57

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon