Gå absolut till läkare och kolla! Det är visserligen långt ifrån säkert att man får andra symptom än utslaget av borrelia (den kan läka ut själv) men går sjukdomen vidare så kan det bli väldigt obehagligt. Jag känner flera personer som fått allt från kroniska ledbesvär till halvsides förlamning av borrelia. Ju längre man väntar desto svårare är sjukdomen att behandla och risken för kroniska besvär ökar dramatiskt. Om du får behandling i det här stadiet (om det nu är borrelia) så räcker en enkel antibiotikakur, men om det går vidare till nervsystemet blir det mycket svårare.
Det är en väldigt lömsk sjukdom som kan ge en massa olika symptom. Själv har jag haft det en gång. Jag fick inget utslag men flera månader efter det att jag blivit fästingbiten fick jag våldsamt ont i ryggen (värst på nätterna när jag skulle sova) och lätt feber. Läkarna trodde först att det var influensa men när det inte blivit bra på någon vecka togs ett borreliaprov som var positivt. Jag fick då antibiotika och blev snabbt bra utan några kvarstående problem. Jag hade dock tur - det kunde ha blivit mycket värre. Så, som sagt, gå till läkare så fort som möjligt!
|