CITAT (Christa @ 27-07-2012, 07:29)

Jag har som sagt inte sett någon fästing men eftersom jag känner flera personer som haft borrelia utan att de sett till någon fästing så har jag undrat ändå. Fästingar brukar ju inte vara så lätta att få bort så att flera berättat att de fått det utan att se någon fästing har fått mig att undra om mygg också kan sprida borrelia.
Nej, mygg sprider inte borrelia. Fästingar är små, de flesta betten varken känns eller kliar, och de har en förkärlek för att sätta sig på skyddade ställen - i hudveck, i armhålor, i håret, eller kring könsorgan och anal. Jag skulle inte bli förvånad om majoriteten av fästingar klarar sig från att bli upptäckta.
Omkring 25% av alla infekterade får aldrig det röda utslaget, och det är som sagt inte utslaget som är problemet, de riktiga problemen kommer veckor eller månader efter att det röda utslaget försvunnit, när bakterien spritt sig till nervsystem, hjärna och hjärta.
Men framförallt: Det är meningslöst att fråga oss, du kan inte få pålitlig diagnos på nätet, du behöver gå till läkare.