CITAT (Bengalow @ 31-07-2012, 16:24)

Ja, mäster, som du säger i din ingress, så är värdeminskningen på kronan mer komplex än bara inflation. Sedan kommer du själv med enkla recept. Jösses! Att bara du kommit på det? Varför har inte nationalekonomer och andra experter kommit på det?
Kronan har INTE sjunkit i värde - man måste se detta i relation till andra valutor. Det skitsnack du kommer med om höga skatter, är inte ens värt att torka sig där bak med. Hur skulle detta urholka kronvärdet? Kom inte här med politisk propaganda - det har du gjort dig för tydlig med tidigare. Högern - det sjunkande skeppets parti...
att kronan inte sjunkit i värde i jämförelse med andra valutor?givetvis inte alla men kolla våra grannländer.för att inte säga dollar m.m. att skatter inte skulle påverka produktionskostnader var också något nytt.höga produktionskostnader=dyra varor=mindre export.det kombinerat med stor import ger dålig bytesbalans,är inte den svenska kronan efterfrågad sjunker ju givetvis värdet på den. det behöver man inte vara nationalekonom för att förstå.
att du alltid försöker få förklaringar till politik det vet jag sen tidigare men det står dig fritt att svara på andersens fråga,tabellen han la in är ju faktiskt intressant.
där kan man i stora drag följa kronans utveckling och jämföra den med devalveringseffekter m.m
det syns rätt tydligt.
så mitt svar är att kronans värde sjunkit delvis beror på vår handelsbalans som hänger ihop med våra produktionskostnader där givetvis skatter är en del.inflation är också en del,men det påverkar mest köpkraften inom landet.det finns säkert fler faktorer och du har alldeles rätt,jag är ingen nationalekonom men intresserad av politik och följder av politiska/ekonomiska beslut.
du kan jämföra sverige med schweitz,två länder som 1945 stod med bibehållen industri och näringsliv i ett raserat europa,sverige med stora naturtillgångar,(malm,skog)schweitz saknar i stort naturtillgångar.
men de har passerat oss och har både ett mer livskraftigt näringsliv,lägre arbetslöshet,lägre skatter m.m.
vi förlorade vårt försprång på 70-talet,då var europa återuppbyggt och svenska produkter inte lika efterfrågade.varför inte sverige klarat produktutveckling och nyföretagande vågar man väl inte svara på då det kommer en ny tirad från dej om "höger"prat.
men kom gärna med din förklaring... Ulf