CITAT (gnon49 @ 31-07-2012, 16:52)

Visst har Europa o Sverige hög utbildning o kunskapsnivå. Men det har idag även många andra länder borta, i främst, Asien. Europas länder har fått konkurrens så det stänker om det. Så vad skall vi satsa på för att säkra vår nuvarande och vår framtida välfärd? Skall vi bygga välfärden på råvaruexport? Ja inte vet jag. Men förändringens vindar kommer nog att blåsa över vår kontinent, om vi inte skall bli överkörda av starka ekonomier på frammarsch i Asien. Nu spekulerar jag bara.
att bygga välfärd på råvaruexport? har vi så mycket att sälja?
järnmalm går ju åt som smör i solen just nu men det kommer att vända när framförallt kina drar ner på takten,indikationer på det har kommit.att råvaruexport skulle kunna försörja sverige tror jag inte på då all erfarenhet visar att det endast är när man själv förädlar råvaran som det genererar pengar.
jämför med de länder i världen som endast säljer råvaror t.ex afrika där kineserna just nu köper upp gruvor,oljefält,skogar m.m för att frakta hem allt till kina.när råvarorna är slut finns inget att falla tillbaks på.
för svensk del kommer varken skog eller malm att räcka i evighet,skogen går dessutom ett ovisst öde tillmötes då de pågående miljöförändringarna troligen kommer att slå hårt mot just skogen.de träd som planteras idag är ju inte avpassade för ett framtida varmare blötare klimat.
nej,det som måste ske är att det kommer nya uppfinningar som går att tillverka i sverige.till detta krävs mer forskare,ingenjörer och högutbildade. det är just det som många länder i de nya ekonomierna satsat på,t.ex indien som just nu leder datautvecklingen och exporterar kunskap till andra länder,även sverige har numera många indiska dataexperter.
frågan är om inte många svenskar med högre utbildningar kommer att bli tvungna att leta sig utomlands för att få kvalificerade jobb.
hela västvärlden har i stort stannat upp,asien och sydamerika med brasilien i spetsen kommer i full fart,frågan är stannar de också upp när de kommit ifatt eller går de om?
är europa på väg att bli andraklassländer? ulf