CITAT (dahla @ 31-07-2012, 22:12)

Fler kanske borde flytta ut på landsbygden... jag betalar 2600 för en trea på 75 kvm... då har jag iof 2,5 mil till jobbet så den kostnaden får jag väl lägga på då.
Det som behövs är väl lite fler industrier med lågavlönade jobb som kan konkurera med andra låglöneländer i europa eftersom det finns så många med låg utbildning som inte kan få jobb idag. Med fler låglönejobb kommer automatiskt arbeten för tjänstemän/kvinnor som sköter det administrativa. Dessvärre är det nog en och annan som då gärna väljer att stämpla eller försörja sig på annat vis.
Till att börja med tycker nog jag att vi ska bli självförsörjande på livsmedel... idag importerar vi väl 50% av våra spannmålsprodukter... idioti med tanke på vilka fina jordbruksmarker vi har här.
problemet är att det är svårt att leva på ett låglönejobb och som du själv skriver är det mer lönsamt att leva en period med a-kassa är det en dålig motivator att söka jobb. låglönejobb med okvalificerad arbetskraft har ju försvunnit inte bara i sverige utan hela eu.de återfinns i kina,indien,thailand m.fl lågprisländer.de har dessutom fördelen med att sakna miljöregler och arbetarskydd(sett ur producentens synvinkel)att de jobben återkommer tror jag inte på.
att jordbruket har svårt att hävda sig gentemot import är ju ett gammalt problem som accelererat de sista 10 åren,nu är snart även mjölkgårdarna borta.mer stödpengar är ju enl. min mening en tolig ide,bättre då att begränsa importen till hela eu och låta bönder inom eu konkurrera på lika villkor.samma problem har ju hela eu med nerlagda/olönsamma lantbruk.visst går det att stötta sektorn men till ett högt pris,se norge som skyddar sitt med höga matpriser som följd men smågårdarna kan leva vidare med en levande landsbygd. ulf