Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> För sent att plantera ut fikon?
          KRT
          Inlägg 31-07-2012, 06:29
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 3 001
          Medlem nr: 26 121

Jag har ett fikon, ett Brown Turkey, som jag tänkt sätta på friland. Har bara inte hittat den optimala platsen tidigare, och därför har det fått stå i kruka i sommar.

I går hittade jag den perfekta platsen, men är det för sent att sätta det i jorden nu - kanske skulle jag övervintra det i kruka och plantera ut det i april/maj nästa år? Eller hinner det börja rota sig i den nya jorden innan vintern? Är mest rädd för att det inte ska hinna rota sig och därför frysa bort.....

--------------------
          Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 31-07-2012, 23:55
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

Härdigheten varierar nåt enormt inom dom olika sorterna. Dom känsligaste bara -5c/-10c på mogen invintrad ved. Medan dom härdigast ner till -17c/-18c kanske lägre enligt vissa källor för vissa sorter på mogen invintrad ved.

Nya skott, blad som ej har invintrat kan frysa redan vid -2c för även härdiga sorter. Gröna knoppar som inte utvecklas typ av en storlek av ärta/glaskula har samma härdighet som grenarna medan utvecklade knoppar trillar av under vintern.

Så det är svårt att generellt säga vad dom tål, och även härdiga sorter kan vara illa om sommaren varit kall och solfattig medan känsliga sorter kan klara vintern om sommaren varit varm och solig.

Dock är fikon extremt tåliga, och kan som ''perenner'' dvs fryser ner varje vinter och växer upp med ettåriga skott varje sommar, odlas ganska långt norrut. Men vill man ha stora exemplar som bär frukt så får man räkna dom som zon 1(2)växter i bra lägen eller skydda i kallare zoner (vilket är ganska enkelt utan extra värme på vintern) eller odla i växthus/i kruka.

Exempel hur tåliga sorten brown turkey är att efter vintern 10/11 uppmätte jag -23c på norrsidan lufttemp i trädgården, och fikonet fick knappt några skador alls efter den vintern. Det mycket snö (dock inte så mycket att fikonet var helt täckt) och fikonet står skyddat men med en temp på -23c så har det då inte varit ''varmt'' hos fikonet heller.

Jag får sällan under -15c i nordöstra skåne och inte alltid det är snö, så jag vet att mitt fikon har klarat -15c utan snö ''direkt'' på grenarna utan att frysa ner och inga skador på fruktanlag (ärtorna).

Fikon plantering i sverige för zon 1-2
          1 välj härdiga sorter och sorter med kortutveckling av frukter.
          2 plantera lite djupare (som en ros) i lucker jord.
          3 välj ett skyddat och varmt läge

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 13-08-2025, 18:38

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon